Taisyklės

Pacientų pavėžėjimo paslaugos teikimo taisyklės

PACIENTŲ PAVĖŽĖJIMO PASLAUGOS TEIKIMO TAISYKLĖS

I SKYRIUS
BENDROSIOS NUOSTATOS

1.Pacientų pavėžėjimo paslaugos teikimo taisyklės(toliau – Taisyklės) nustato paciento, kuriam  Pacientų pavėžėjimo paslaugų organizavimo ir teikimo tvarkos aprašo, patvirtinto Lietuvos Respublikos Vyriausybės 2022 m. lapkričio 30 d. nutarimu Nr. 1196 „Dėl Pacientų pavėžėjimo paslaugų organizavimo ir teikimo tvarkos aprašo patvirtinimo“ (toliau – Pavėžėjimo aprašas), nustatyta tvarka teikiamos nespecializuotos pacientų pavėžėjimo paslaugos (toliau – pavėžėjimo paslauga), pavėžėjimo paslaugos teikimo tvarką, paciento teises ir pareigas pavėžėjimo paslaugos teikimo metu.  

2. Taisyklėse vartojamos sąvokos ir jų apibrėžtys: 

2.1. Pokalbio įrašas – telefono linija Nr. 1808 vykusio pokalbio, per kurį buvo priimamas pavėžėjimo paslaugos užsakymas ar teikiama su šios paslaugos užsakymu ar teikimu susijusi informacija, garso įrašas.

2.2. Atsakingasis specialistas – darbuotojas, priimantis pavėžėjimo paslaugos užsakymus ir teikiantis konsultacijas asmenims dėl šios paslaugos užsakymo.  

2.3. Kitos Taisyklėse vartojamos sąvokos atitinka Pavėžėjimo apraše ir 2016 m. balandžio 27 d. Europos Parlamento ir Tarybos reglamente (ES) 2016/679 dėl fizinių asmenų apsaugos tvarkant asmens duomenis ir dėl laisvo tokių duomenų judėjimo ir kuriuo panaikinama Direktyva 95/46/EB (Bendrasis duomenų apsaugos reglamentas) vartojamas sąvokas. 

3. Pavėžėjimo aprašo 3.2 papunktyje nurodytos pavėžėjimo paslaugos užsakymui (rezervavimui) Taisyklės taikomos, jei Pavėžėjimo aprašo 3.2 papunktyje nurodyta pavėžėjimo paslauga Pavėžėjimo aprašo nustatytais atvejais užsakoma (rezervuojama) naudojantis telefono linija Nr. 1808, išskyrus atvejus, jei įgyvendinant Pavėžėjimo aprašo 18 punktą savivaldybių vykdomosios institucijos ar jos įgaliotos įstaigos yra nustačiusios kitokias savivaldybės lygmens nespecializuotos pacientų pavėžėjimo paslaugos teikimo taisykles savivaldybės teritorijoje.

II SKYRIUS
PACIENTŲ SUPAŽINDINIMO SU PAVĖŽĖJIMO PASLAUGOS TEIKIMO TAISYKLĖMIS TVARKA

4. Pacientas ar pacientą lydintis asmuo (toliau – asmuo) pavėžėjimo paslaugas gali užsakyti:

4.1. dėl Pavėžėjimo aprašo 3.1 papunktyje nurodytų paslaugų – Pavėžėjimo aprašo 17 punkte nustatytu būdu;

4.2. dėl Pavėžėjimo aprašo 3.2 papunktyje nurodytos paslaugos – Pavėžėjimo aprašo 18–20 punktuose nustatytu būdu;

4.3. Interneto svetainėje www.1808.lt.

5. Pavėžėjimo paslaugos užsakymo metu asmeniui turi būti suteikiama informacija: 

5.1. apie galimybę pavėžėjimo paslaugą gauti kartu su pacientą lydinčiu asmeniu;  

5.2. apie paciento ir pacientą lydinčio asmens pareigas, nustatytas Taisyklių IV skyriuje; 

5.3. apie atsisakymo teikti pavėžėjimo paslaugas atvejus, numatytus Pavėžėjimo aprašo 26.6 papunktyje; 

5.4. apie paskirto pavėžėjimo laiko pakeitimo galimybę ir pavėžėjimo paslaugos atšaukimo terminus, nustatytus Pavėžėjimo aprašo 26.7 papunktyje; 

5.5. apie Pavėžėjimo aprašo 26.8 papunktyje numatytas galimas pasekmes, jei pacientas, nusprendęs nevykti į asmens sveikatos priežiūros įstaigą (toliau – ASPĮ), laiku neatšaukia vizito arba pasinaudojęs pavėžėjimo paslauga neapsilanko ASPĮ; 

5.6. apie skundus nagrinėjančias institucijas ir skundų padavimo terminus, numatytus Pavėžėjimo aprašo 31 ir 32 punktuose. 

6. Įstaiga, pagal Pavėžėjimo aprašą teikianti pacientų pavėžėjimo užsakymo paslaugas, siekdama užtikrinti tinkamą asmenų informavimą apie pavėžėjimo paslaugos teikimo tvarką, gali nustatyti papildomą informaciją, teikiamą asmeniui paslaugos užsakymo metu.

7. Kai asmuo pavėžėjimo paslaugą užsako Taisyklių 4.1 ir 4.2 papunkčiuose nurodytais būdais, Ekstremalių situacijų valdymo informacinė sistema (toliau – ESVIS) asmeniui siunčiamoje pavėžėjimo paslaugos užsakymo patvirtinimo trumpojoje žinutėje (SMS) ir (ar) elektroniniu paštu pateikiama nuoroda į interneto svetainėje www.1808.lt skelbiamą Taisyklių 5.1–5.6 papunkčiuose nurodytą informaciją, su kuria asmuo privalo susipažinti. Jei pavėžėjimo paslaugą užsako pacientą lydintis asmuo, jis privalo pacientą supažindinti su svetainėje www.1808.lt skelbiama Taisyklių 5.1–5.6 papunkčiuose nurodyta informacija.

8. Kai asmuo pavėžėjimo paslaugas užsako Taisyklių 4.3 papunktyje nurodytu būdu, ESVIS, asmeniui patvirtinus, kad susipažino su Taisyklių 5.1–5.6 papunkčiuose nurodyta informacija, suteikiama pavėžėjimo paslaugos užsakymo prieiga. ESVIS asmeniui išsiųstoje užsakymo patvirtinimo trumpojoje žinutėje (SMS) ir (ar) elektroniniu paštu papildomai pateikia nuorodą į interneto svetainėje www.1808.lt skelbiamą Taisyklių 5.1–5.6 papunkčiuose nurodytą informaciją.

9. Kai pavėžėjimo paslaugą Pavėžėjimo aprašo 3.1.6–3.1.8 papunkčiuose nurodytais atvejais užsako pacientui asmens sveikatos priežiūros paslaugas teikianti ASPĮ, ESVIS asmeniui išsiųstoje užsakymo patvirtinimo trumpojoje žinutėje (SMS) ir (ar) elektroniniu paštu pateikiama nuoroda į interneto svetainėje www.1808.lt skelbiamą Taisyklių 5.1–5.6 papunkčiuose nurodytą informaciją, su kuria asmuo privalo susipažinti.

10. Laikoma, kad asmuo yra tinkamai supažindintas su Taisyklių 5.1–5.6 papunkčiuose nurodyta informacija, jei pavėžėjimo paslaugos užsakymo metu ESVIS asmeniui išsiųstoje užsakymo patvirtinimo trumpojoje žinutėje (SMS) ir (ar) elektroniniu paštu pateikė nuorodą į interneto svetainėje www.1808.lt skelbiamą Taisyklių 5.1–5.6 papunkčiuose nurodytą informaciją.

11. Pokalbių įrašymo nuostatos:

11.1. pokalbiai įrašomi ir įrašų duomenys tvarkomi pacientų pavėžėjimo paslaugų užsakymo administravimo ir konsultacijų telefonu kokybės užtikrinimo tikslu;

11.2. pokalbiai įrašinėjami fizinio asmens sutikimu ir fiziniai asmenys turi teisę nesutikti, kad telefoninis pokalbis būtų įrašytas, bei pokalbio nebetęsti. Asmenys apie telefoninio pokalbio įrašymą (asmens duomenų tvarkymą) ir jo tikslus informuojami prieš pokalbio pradžią ir išklausę informacinį pranešimą turi galimybę pasirinkti sutikti su pokalbio įrašymu ir tęsti pokalbį arba gali atsisakyti tęsti pokalbį, t. y. nutraukti skambutį ir kreiptis kitais būdais;

11.3. pokalbių įrašų duomenys negali būti naudojami su pacientų pavėžėjimo paslaugos užsakymo administravimu ir konsultacijų kokybės vertinimu nesusijusiais tikslais;

11.4. įrašomi visi pokalbiai, vykstantys telefono linija Nr. 1808;

11.5. telefoninių pokalbių įrašymo tikslas ir apimtis gali būti keičiami tik pakeitus Taisykles;

11.6. pokalbių įrašų duomenys gali būti perduodami tretiesiems asmenims tik teisės aktų nustatyta tvarka;

11.7. pokalbių telefonu įrašymas privalo atitikti Lietuvos Respublikos elektroninių ryšių įstatymo 73 straipsnio 1 dalies nuostatas.

III SKYRIUS
PACIENTŲ PAVĖŽĖJIMO PASLAUGOS UŽSAKYMUI PATVIRTINTI TEIKIAMA INFORMACIJA

12. Greitosios medicinos pagalbos tarnybos (toliau – GMPT) specialistai dėl valstybės lygmens nespecializuotos pacientų pavėžėjimo paslaugos, išskyrus Pavėžėjimo aprašo 3.1.6–1.8 papunkčiuose nurodytus atvejus:

12.1. įvertina, ar pacientas atitinka Pavėžėjimo aprašo 6 punkto nuostatas:

12.1.1. Pavėžėjimo aprašo 3.1.1–3.1.3 ir 3.1.5 papunkčių atvejais – GMPT atsakingajam specialistui registracijos metu suvedus paciento asmens kodą, ESVIS pateikiamos žymos apie paciento socialinius ir ekonominius rodiklius (amžių, dalyvumo lygį (iki 2023 m. gruodžio 31 d. darbingumo lygį ir specialiųjų poreikių lygį), neįgalumo lygį, pajamas), registracijas Išankstinėje pacientų registravimo informacinėje sistemoje arba pacientą gydančio sveikatos priežiūros specialisto išrašytus siuntimus asmens sveikatos priežiūros paslaugai gauti. ESVIS nesant duomenų apie paciento atitiktį socialiniams ir ekonominiams rodikliams  (amžiui, dalyvumo lygiui (iki 2023 m. gruodžio 31 d. darbingumo lygiui ir specialiųjų poreikių lygiui), neįgalumo lygiui, pajamoms), tikrinama, ar pacientui gydytojo išrašytame siuntime pateiktas požymis apie pavėžėjimo paslaugos poreikį dėl paciento sveikatos būklės;

12.1.2. Pavėžėjimo aprašo 3.1.4 papunktyje nurodytu atveju laikoma, kad pacientui pavėžėjimo paslauga teikiama dėl sveikatos būklės ESVIS esant pacientui gydančio sveikatos priežiūros specialisto išrašytam siuntimui asmens sveikatos priežiūros paslaugai gauti;

12.2. nustato, koks automobilis, speciali įranga ar pagalba pavėžėjimo metu yra reikalingi, ar pacientas gali nueiti iš gyvenamosios vietos iki pacientų pavėžėjimo paslaugą suteiksiančios transporto priemonės ir atvirkščiai (ar bus reikalinga užnešimo / nunešimo paslauga), įvertina kitas aplinkybes pagal situaciją (vertinami šie papildomi kriterijai: ar kartu vyksta lydintis asmuo, ar kartu vyksta šuo pagalbininkas, kuriam išduotas šuns pagalbininko akreditaciją patvirtinantis dokumentas, įvertina pavėžėjimo atstumą, paslaugos suteikimo laiką). Visais atvejais pacientui turi būti užsakoma tokios rūšies pavėžėjimo paslauga, kokia yra būtina pagal paciento sveikatos būklę ir (ar) individualius paciento poreikius;

12.3. užsako (rezervuoja) pavėžėjimo paslaugą;

12.4. atšaukia pavėžėjimo paslaugos užsakymą (rezervaciją), kai dėl tam tikrų priežasčių ar pasikeitusių aplinkybių pacientas vykti negali (pavyzdžiui, atšaukiamas vizitas į ASPĮ, dėl paciento sveikatos būklės, pavėžėjimo paslauga pacientui nebereikalinga (pats susiranda, kaip nuvykti);

12.5. pakeičia ir koreguoja užsakytas (rezervuotas) pavėžėjimo paslaugas ir (ar) jų teikimo laiką, kai keičiasi vizito ASPĮ laikas ir (ar) pacientas iš anksto informuojamas, jog suplanuotas vizitas ASPĮ gali užtrukti.

13. Asmens sveikatos priežiūros paslaugas teikiančios ASPĮ atsakingieji specialistai Pavėžėjimo aprašo 3.1.6 ir 3.1.8 papunkčiuose numatytais atvejais nespecializuotos pacientų pavėžėjimo paslaugos užsakymą vykdo šia tvarka:

13.1. įvertina, ar pacientas atitinka Pavėžėjimo aprašo 6 punkto nuostatas:

13.1.1. registracijos metu vykdoma ASPĮ atsakingojo specialisto ir paciento validacija. Kaip patvirtinimą ASPĮ atsakingasis specialistas pateikia savo spaudo numerį, kurį GMPT specialistas patikrina atitinkamoje sveikatos priežiūros specialistų spaudo numerius tvarkančiame registre / informacinėje sistemoje. ASPĮ atsakingasis specialistas nurodo, ar pacientui pavėžėjimo paslaugos poreikis nustatomas dėl socialinių ir ekonominių priežasčių ar dėl medicininių priežasčių. Kai paciento pavėžėjimo paslauga reikalinga dėl socialinių ir ekonominių priežasčių, GMPT atsakingajam specialistui registracijos metu, suvedus paciento asmens kodą, informacinėje sistemoje pateikiamos žymos apie paciento socialinius ir ekonominius rodiklius (amžių, dalyvumo lygį (iki 2023 m. gruodžio 31 d. darbingumo lygį ir specialiųjų poreikių lygį), neįgalumo lygį, pajamas);

13.1.2. kai paciento pavėžėjimo paslauga reikalinga dėl medicininių priežasčių, ASPĮ atsakingasis specialistas nurodo medicinines priežastis remdamasis Pavėžėjimo aprašo 7 punktu;

13.2. ASPĮ atsakingasis specialistas prieš pavėžėjimo paslaugos teikimą GMPT atsakingajam specialistui turi pateikti informaciją apie ASPĮ, iš kurios vykdomas pervežimas, ir paciento vardą, pavardę, asmens kodą, gyvenamosios vietos, į kurią pacientą reikia pristatyti, adresą, jei kartu vyksta ir lydintis asmuo, jo vardą ir pavardę, kontaktinius duomenis (telefono numeris ir (arba) elektroninio pašto adresas) bei pateikti šią informaciją: koks automobilis, ar reikalinga speciali įranga ar pagalba pavėžėjimo metu, ar pacientas gali nueiti iš gyvenamosios vietos iki pacientų pavėžėjimo paslaugą suteiksiančios transporto priemonės ir atvirkščiai (ar bus reikalinga užnešimo / nunešimo paslauga), įvertina kitas aplinkybes pagal situaciją (vertinami šie papildomi kriterijai: ar kartu vyksta lydintis asmuo, pavėžėjimo atstumas, paslaugos suteikimo laikas). Visais atvejais pacientui turi būti užsakoma tokios rūšies pavėžėjimo paslauga, kokia yra būtina pagal paciento sveikatos būklę ir (ar) individualius paciento poreikius.

14. Pacientui asmens sveikatos priežiūros paslaugas teikiančios ASPĮ atsakingieji specialistai Pavėžėjimo aprašo 3.1.7 papunktyje numatytu atveju nespecializuotos pacientų pavėžėjimo paslaugos užsakymą vykdo šia tvarka:

14.1. Pavėžėjimo aprašo 3.1.7 papunktyje nurodytu atveju laikoma, kad pacientui visais atvejais pavėžėjimo paslauga teikiama dėl sveikatos būklės;

14.2. ASPĮ atsakingasis specialistas pavėžėjimo paslaugos užsakymo metu GMPT atsakingajam specialistui privalo pateikti asmens duomenis (paciento vardas, pavardė, asmens kodas, gyvenamosios vietos, iš kurios pacientas išvyks, adresas, jei kartu vyksta ir lydintis asmuo, jo vardas ir pavardė, asmens kontaktiniai duomenys (telefono numeris ir (arba) elektroninio pašto adresas), nurodyti ASPĮ, kurioje asmeniui paskirtas vizitas, adresą, pavadinimą, taip pat kitas aplinkybes, kurios yra svarbios tinkamai pavėžėjimo paslaugai suteikti (pvz., informacija apie kartu vežamas medicinos ar techninės pagalbos priemones, apie paciento nešimo poreikį).

15. Pavėžėjimo aprašo 19 punkto atveju savivaldybės lygmens nespecializuotą pacientų pavėžėjimo paslaugą užsakant savivaldybės įgaliotoje įstaigoje per šių įstaigų specialistus nuotoliniu būdu (telefonu, internetu) ar atvykus asmeniškai (ar per pacientą lydintį asmenį), laikoma, kad asmuo yra tinkamai supažindintas su Taisyklių 5.1–5.6 papunkčiuose nurodyta informacija, kai savivaldybės įgaliotos įstaigos atsakingasis specialistas yra gavęs asmens rašytinį (popierinėje formoje arba elektroniniu paštu) patvirtinimą apie susipažinimą su Taisyklių 5.1–5.6 papunkčiuose nurodyta informacija.

Kai savivaldybės įgaliota įstaiga savivaldybės lygmens nespecializuotą pacientų pavėžėjimo paslaugą užsako per ESVIS, paciento supažindinimui taikomos Taisyklių 10 punkto nuostatos.

Asmenims su negalia savivaldybės įgaliotoje įstaigoje turi būti užtikrinamos Lietuvos Respublikos asmens su negalia teisių apsaugos pagrindų įstatymo 4 straipsnio 1 dalyje numatytos teisės.

16. Taisyklių 12 punkto atveju pavėžėjimo paslaugos užsakymui (rezervavimui) patvirtinti asmuo pavėžėjimo paslaugos užsakymo metu GMPT atsakingajam specialistui privalo pateikti asmens duomenis (paciento vardas, pavardė, asmens kodas, gyvenamosios vietos, iš kurios pacientas išvyks, adresas, jei kartu vyksta ir lydintis asmuo, jo vardas ir pavardė, asmens kontaktiniai duomenys (telefono numeris ir (arba) elektroninio pašto adresas), laiką, kada pacientas nori atvykti į / išvykti iš ASPĮ, nurodyti ASPĮ, kurioje asmeniui paskirtas vizitas, adresą, pavadinimą ir vizito pas asmens sveikatos priežiūros specialistą laiką, taip pat kitas aplinkybes, kurios yra svarbios tinkamai pavėžėjimo paslaugai suteikti (pvz., informacija apie kartu vežamas medicinos ar techninės pagalbos priemones, apie paciento nešimo poreikį).

IV SKYRIUS
PACIENTŲ TEISĖS IR PAREIGOS PAVĖŽĖJIMO PASLAUGOS TEIKIMO METU

17. Asmuo, be Pavėžėjimo apraše nurodytų teisių, turi šias teises: 

17.1. transporto priemonėje vežtis vieno rankinio bagažo, kurio matmenys ne didesni kaip 70 x 50 x 30 cm, vienetą; 

17.2. transporto priemonėje vežtis pacientui reikalingas medicinines ir technines pagalbos priemones; 

17.3. gauti informaciją, susijusią su pavėžėjimo paslaugos teikimu. 

18. Asmuo, be Pavėžėjimo apraše nurodytų pareigų, turi šias pareigas: 

18.1. laikytis Taisyklėse nurodytų pareigų; 

18.2. sąžiningai naudotis teise į pacientų pavėžėjimo paslaugą, nepiktnaudžiauti savo teisėmis, bendradarbiauti su pacientų pavėžėjimo paslaugą organizuojančios ir teikiančios įmonės (įstaigos) darbuotojais;

18.3. prieš vykdamas transporto priemone, vairuotojui pateikti asmens tapatybę patvirtinančius dokumentus, atstovavimo atveju – ir atstovavimą patvirtinančius dokumentus;

18.4. pagarbiai ir etiškai elgtis su transporto priemonės vairuotoju ir kartu vykstančiais kitais asmenimis (jeigu tokių yra);

18.5. negadinti transporto priemonės, kuria yra vežamas, įrenginių, sėdynių ir pan. ir juos tausoti; 

18.6. įlipti į transporto priemonę ir išlipti iš transporto priemonės, kuria vežamas, tik visiškai sustojus transporto priemonei; 

18.7.  neblaškyti vairuotojo dėmesio ir netrukdyti jam vairuoti transporto priemonės; 

18.8.  informuoti pacientų pavėžėjimo paslaugas organizuojančios ir (ar) teikiančios įmonės (įstaigos) darbuotojus apie aplinkybes, dėl kurių pavėžėjimo paslaugas teikiantiems darbuotojams gali nepavykti atvykti (privažiuoti) į nurodytą vietą paimti asmens, ir imtis visų įmanomų priemonių šioms aplinkybėms pašalinti, siekdamas užtikrinti, kad pavėžėjimo paslauga būtų suteikta paskirtu laiku. 

19. Asmeniui, nesilaikančiam Pavėžėjimo apraše ir Taisyklėse nustatytų pareigų ir tuo keliančiam grėsmę savo ir (ar) kartu vykstančių asmenų saugumui, pavėžėjimo paslaugos teikimas gali būti nutraukiamas, išskyrus atvejus, jei tai sukeltų pavojų paciento sveikatai.

V SKYRIUS
DOKUMENTŲ SU ASMENS DUOMENIMIS SAUGOJIMO TERMINAI IR KONFIDENCIALUMO UŽTIKRINIMAS

20.Su pavėžėjimo paslaugos užsakymu susiję dokumentai su asmens duomenimis saugomiLietuvos Respublikos dokumentų ir archyvų įstatymo nustatyta tvarka ir laikantis Sveikatos priežiūros įstaigų veiklos apskaitos ir atskaitomybės tvarkoje, patvirtintoje Lietuvos Respublikos sveikatos apsaugos ministro 1999 m. lapkričio 29 d. įsakymu Nr. 515 „Dėl sveikatos priežiūros įstaigų veiklos apskaitos ir atskaitomybės tvarkos“, nustatytų terminų. 

21.Pokalbio įrašai teisės aktų nustatyta tvarka saugomi 2 metus nuo pokalbio įrašymo dienos. 

22. Dokumentai, kurių saugojimo terminai nėra nustatyti Taisyklių 20 punkte nurodytuose teisės aktuose, saugomi ne ilgiau kaip 3 metus. 

23. Duomenų valdytojas ir duomenų tvarkytojas privalo tvarkyti asmens duomenis taip, kad taikant atitinkamas technines ir organizacines priemones būtų užtikrintas tinkamas asmens duomenų saugumas, įskaitant apsaugą nuo duomenų tvarkymo be leidimo arba neteisėto duomenų tvarkymo ir nuo netyčinio praradimo, sunaikinimo ar sugadinimo. 

PACIENTŲ PAVĖŽĖJIMAS 1808

Registracija ir konsultacijos pacientų pavėžėjimo klausimais